סיפורו של נחל רחף

סיפורו של נחל רחף

מסלולי הטיול בנחל בקניון התחתון:

לא בכדי מושך אליו הנחל מטיילים מכל רחבי הארץ . הקניון התחתון של הנחל המצוי במרחב בו חותר אפיקו את מצוק ההעתקים בדרכו לים המלח הוא מהיפים בקניוני הארץ והאזור כולו! לא מוכר לנו קניון נוסף בישראל/ לבנון/ סיני או ירדן בו מתחתר נחל במספר כה גדול של מפלים וגבים על מרחק אופקי כה קצר. עובדה זו הופכת את הנחל לנחל למטויל שבנחלי המדבר המצריכים גלישת חבלים ומקנה לו שם בן לאומי.

חלקו התחתון של הנחל נופל בכעשרה מפלים מרשימים במיוחד בגבהים שעד 30 מטרים., בין מפלים אלו פרוסים גבי מים אדירים! מרבית גבים אלו עמוקים ומוצלים מה שמאפשר להם לאגור את מי השיטפונות חודשים ארוכים לאחר גשמים ולשמור עליהם צלולים וטובים תקופה ארוכה לאחר זרימה.

ניתן לחלק את הנחל לשני מסלולי טיול ולטייל בכל חלקי הקניון התחתון או בחלק הנמוך בלבד.

טיול סנפלינג רטוב לנחל רחף

המסלול הארוך (הקניון העליון המלא):

אורכו של מסלול הטיול במקטע זה כ – 5 ק"מ ובו כ – 10 מפלים לגלישה וירידה בעזרת יתדות.

נתחיל בעלייה במסלול "מעלה רחף" הירוק, לא נסטה מהסימון הירוק עד למפגש עם הסימון השחור הבא תחילה והכחול הבא לאחריו. נמשיך בעלייה האורכת כשעה לכל היותר אל רמת המדבר, עת נתגבר על מדרגת הסלע האחרונה של מצוק ההעתקים אותו אנו עולים ונפגוש בשביל הכחול. בנקודת המפגש ניחשף לראשונה לנוף מיוחד במינו, רמת המדבר כולה תהיה פרוסה לפנינו. נראה את מוצאו של הנחל ואת העיר ערד ממערב לנו ורצף רכסים משמעותיים הפרוסים לאורך במת המדבר- רכס קנאים, הר קנאים, רכס כידוד, הר מנחם והר יעלים. מראה זה של רמת המדבר הנחשפת באחת למטיילים המחליטים להתגבר על מצוק ההעתקים האימתני מספק חוויה מרשימה שהיא בסימן: "שווה את העלייה הקשה". משב אוויר מדברי מלווה את המטייל בהמשכו של השביל הכחול על רמת המדבר כמה מאות מטרים, שם נפגוש שביל שחור בו נפנה ימינה (לצפון) אל חצייתו של אפיק נחל רחף.

בנקודת החצייה פרוס הנחל כערוץ רדוד ורחב שסחף וחלוקי נחל ממלאים את אפיקו, נתחיל בירידה בו מזרחה והנוף ישתנה מיד- מפל נמוך יחסום את הירידה בו ויקשה על המעבר ומצוקים רמים יופיעו בגדותיו- זה הסימן כי הגענו לחלקו העליון של הנחל.

בחלק זה של הנחל נרד סדרת מפלים מיוחדים – 5  במספר. למרגלות חלקם יופיעו גבי מים וחלקם יהיו מלאים בסחף נחלים שהגיע ומילא את הבריכות הטובות בחלק זה. מפל גבוה יופיע גם בחלק זה- 29 מטרים גובהו והוא הגבוה שבמפלי החלק העליון של קניון זה. מיד לאחריו יתחתר הנחל במפל נוסף, 7 מטרים גובהו ובקצה הגב המצוי בתחתיתו בעונה המתאימה נפגוש את סימון השבילים המעיד על הגעתנו למרכז הקניון התחתון ולמפגש עם השביל הכחול המאפשר יציאה מהנחל בחירום או המשך ירידה בחלקו התחתון.

מכאן נמשיך את הירידה בו כמתואר במסלול התחתון.

טיול סנפלינג רטוב לנחל רחף

המסלול הקצר (חצי מהקניון העליון):

אורכו של מקטע זה כ – 3 ק"מ ובו 4 מפלים בהם נגלוש בעזרת חבלים ו – 2 מפלים נוספים בהם נרד באמצעות יתדות המותקנות במקום ומתוחזקות דרך קבע על ידי רשות הטבע והגנים האמונים על הנחל.

העלייה אל מקטע זה אורכת פחות מחצי שעה והיא קלילה יחסית, גם במסלול זה תחילת העלייה בשביל רגלי המסומן בירוק – "מעלה רחף". עד מהרה יפגוש שביל זה שביל שחור דק היורד אל קצה המסלול – תחתית המפל האחרון. נמשיך בעלייה בשביל הירוק מרחק קצר עד מפגשו עם שביל רגלי נוסף בסימון כחול. שביל זה מוליך אותנו במתינות אל אפיק הנחל במרכזו של הקניון התחתון, כאן חתור הנחל בקניון של ממש, קירותיו מצלים על מרכזו והופכים את הטיול בו לנעים ונוח. מכאן נתחיל בירידה במורד הנחל בסדרת מפלים מרשימה, את הראשון שבמפלים אלו נרד משמאלו בעזרת יתדות ולאחריו נרד סדרת מפלי יפה ומיוחדת בגבהים הנמוכים מ – 30 מ', בין מפלים אלו משוכים כל ימות השנה גבי מים אדירים. גבים ארוכים במיוחד המצריכים חצייתם בשחייה של ממש. סופו של מקטע זה במפל אנכי שלילי בו נגלוש באוויר כ – 30 מ' אל תחתיתו שם מצוי גב מים גדול לאחריי ימות גשמים.

טיול סנפלינג רטוב לנחל רחף

החי בנחל רחף:

נחל רחף מצוי במרחב ריק ממעיינות ונחלים זורמים, המעיין הקרוב ביותר מצפון הוא עין נמר בנחל צאלים, ומדרום- עין בוקק. עובדה זו הופכת את הנחל למקור המים המשמעותי ביותר במרחב היות וחלק מגביו מלאים כל ימות השנה.

מי הנחל מושכים אליו בעלי חיים רבים והופכים את אפיקו למוקד חיים במדבר הצחיח. להקות יעלים גדולות פוקדות את הנחל מידי יום וניתן לפגוש בהם במהלך הטיול. יעלים אלו לא רגילים למפגש אדם והם ינוסו במקרה של התקרבות אליהם. כמו כן זוחלים שונים מצויים בסביבתו ובהם חרדונים, נחשים ועוד'.

גם פרוקי רגליים רבים ופרפרים יפיפיים נחים על הסלעים בערוצו, אלא שהמיוחד בכל בעלי החיים המצויים ב הם דווקא העופות! אלו מוצאים בצל קירותיו האימתניים של הקניון העמוק בית חם המאפשר הקמת קנים נוחים לגוזליהם לצד מים קרובים וחיים נוספים המקלים על מציאת מזון. המוכר שבין עופות אלו הוא ציפור השיר השחורה בעלת הצבע הכתום חום בכנפה, ציפור הטריסטירמיטית. להקה גדולה של ציפורים אלו מקננות בגדות הנחל ומוצאות בצמח הריכפתן הנפוץ בנחל את מזונם. היות ואת הנחל פוקדים מטיילים רבים ולכן הורגלו ציפורים אלו למגע עם אדם והם אינם מפחדות ממנו. חלק מהמטיילים מנצלים את זה להאכלתן מהאוכל אותו הביאו מהבית אך זה לא מומלץ ואסור ועלול להביא לפגיעה באותם ציפורים.

אך לא ציפורי השיר הם הנדירות במדבר הזה בכלל ובנחל רחף בפרט, אלא שצמד עופות דורסים הנצפים לעיתים במרום הקניון התחתון מעיד על קינון משמעותי בגדותיו. זהו הרחם המדברי, עוף דורס המזכיר חסידה בצבעיו. גופו קצר וצבעו לבן, חלקו התחתון וקצוות כנפיו שחורות. גודלו זעום לעומת חבריו בקבוצת הנשרים והוא מסתפק באכילת שאריות פגרים ועצמות, בעלי חיים קטנים וביצים. במהלך הטיול בנחל רואים את צמד רחמים אלו בתדירות דיי גבוה.

הצומח בנחל רחף:

עקב הסלע האחיד המלווה את אפיק הנחל, כמעט ולא נמצא צומח משמעותי באפיקו בקטע בו חתורים מפלים וגבים ולכן המפגש עם צמחים במהלך הטיול מצומצם. מעל המפלים העליונים ובפתחת הנחל תחת המפל האחרון ניתן למצוא צמחי ועצי מדבר נפוצים. במעלה רחף ניתן למצוא בעונת פריחה פרחי מדבר שונים.

בגדות הנחל ובצדדיו הגבוהים ניתן למצוא את יפרוק המדבר, זוגן השיח, ריכפתן מדברי וצמחים נוספים. ממרום מפלו האחרון ניתן לראות בחלקו התחתון של הנחל קבוצת שיטים גדולה, שיטת הסוכך ושיטה סלילנית.